Region Örebro bezirk Region Örebro bezirk

Statens syfte med folkbildning

Alla landets 156 folkhögskolor får bidrag från staten för att genomföra sin verksamhet. Syftet med statsbidraget är bland annat att stärka demokratin och utjämna utbildningsklyftor. Varje skola bestämmer själv hur den ska göra för att uppfylla statens syfte och kan utforma sin undervisning utan centralt styrda läroplaner.

Folkhögskolorna och studieförbunden får pengar från staten för att genomföra sin verksamhet. Dessa pengar kallas för statsbidrag.

Statens syfte med att ge statsbidrag till folkbildningen är att:

• Stödja verksamhet som bidrar till att stärka och utveckla demokratin,
  • bidra till att göra det möjligt för en ökad mångfald människor att påverka sin livssituation och skapa engagemang att delta i samhällsutvecklingen,
  • bidra till att utjämna utbildningsklyftor och höja bildnings- och utbildningsnivån i samhället, och
  • bidra till att bredda intresset för och öka delaktigheten i kulturlivet.

Sveriges folkhögskolor är en del av något som kallas folkbildningen. I begreppet folkbildningen ingår förutom 156 folkhögskolor även en lång rad studieförbund, som genomför studiecirklar och kulturverksamheter.

Folkbildningen är fri och frivillig

Folkbildningen och den svenska folkhögskolan kännetecknas av att den är fri och frivillig. Det betyder att undervisningen är fri från statlig styrning och frivillig för deltagarna.

Detta innebär i praktiken att staten anger syften för hur stadsbidraget ska användas, men utan att detaljstyra verksamheten. Folkhögskolorna och studieförbunden är fria att själva bestämma exakt hur deras verksamhet ska genomföras för att uppnå statens syften.

Varje folkhögskola bestämmer själv över sin verksamhet och kan utforma denutifrån olika målgrupper. Folkhögskolan är heller inte bunden till centralt bestämda läroplaner.

Deltagarnas erfarenheter i centrum

I folkbildningstanken ingår dessutom att deltagarnas erfarenheter ska ligga till grund för studierna.

Hat Ihnen dieser Inhalt weitergeholfen?

Zuletzt aktualisiert: Mittwoch, 22. Mai 2024