Region Örebo county Region Örebo county
Search

Kävesta folkhögskola - över 150 år av folkbildningshistoria

Kävesta folkhögskola har en lång historia. Skolan startade redan 1873, som ”Örebro läns folkhögskola”, och är en av landets tio första folkhögskolor. Länge var Kävesta en utpräglad ”bondehögskola” och eleverna kom från Örebro län, främst den sydöstra länsdelen. Genom åren har skolan genomgått många förändringar, både större och mindre, i takt med att samhällets behov ändrats. Namnet Kävesta folkhögskola har varit med sedan 1955. Skolan har haft sin nuvarande estetiska profil sedan 1981. Läsåret 2023 - 2024 firade Kävesta sitt 150-årsjubileum.

Ett gammalt svartvitt klassfoto sitter på en grå vägg. Personerna på fotot är ålderdomligt klädda med kavajer, hattar och mössor.

Kävesta folkhögskolas första årskurs från 1873.

Vi firade Kävesta folkhögskolas 150-årsjubiluem läsåret 2023 - 2024. Här hittar du artiklar som uppmärksammar jubileumet. 

Lisa har mörkt orange hår, runda svarta glasögon och bär en lång svart skjorta. Hon sitter framför en utställningshylla full med uppstoppade fåglar. Lisa lutar huvudet lätt bakåt, tittar snett uppåt ut ur blickfånget och ler.
Kävesta 150 år

Vi måste vara snälla mot andra och oss själva

Rektor Lisa Rosander berättar bland annat om sitt första, inte så smickrande, möte med Kävesta och varför folkhögskolan är så viktig.

Ulla har mörkt hår, ovala glasögon, en vit stickad tröja och tittar snett ut ur bild samtidigt som hon ler. Hon sitter framför en utställningshylla full med uppstoppade fåglar.
Kävesta 150 år

Här behöver man inte vara tuff, för ingen annan är det

Ulla Wiberg arbetade som rektor på Kävesta folkhögskola i 16 år. Hon beskriver det som det bästa jobbet i hela världen.

Signild ler och tittar in i kameran. Hon har kortklippt mörkt hår med lugg och bär stora svarta glasögon. Hon är klädd i en brun kofta över en vit tröja. I bakgrunden syns en utställningshylla full med uppstoppade fåglar.
Kävesta 150 år

Vi har lyckats om våra deltagare känner att de är någon

När Signild Håkansson tillträdde 1983 blev hon den första kvinnan som haft rektorsposten på Kävesta. Det tog 110 år sedan starten 1873.

En bild av jubileumsskriftens framsida, på en ljusgrön bakgrund. Skriftens framsida består av en miljöbild från skolan - där en grupp deltagare går längs en stig mellan två röda hus. I översta vänstra hörnet står det "Kävesta 150 år" i vitt mot mörkblå bakgrund. I nedre vänsterkant står det "Med betoning på de senaste 40 åren" i svart text på ljusblå bakgrund, och därunder i ett mindre typsnitt står det "Text: Signild Håkansson" i vitt på mörkblå bakgrund. I nedre högra hörnet finns Kävesta folkhögskolas logotyp.
Kävesta 150 år

Kävesta folkhögskola 150 år – jubileumsskrift av Signild Håkansson

Signild Håkanssons jubileumstext tar vid där Carl-Gösta Höglunds "Kävesta folkhögskola – 100 år och lite till” slutar.

Ett gulnat klassfoto daterat 1963 i övre högra hörnet.
Kävesta 150 år

Då förändrades livet

Samtidigt som Kävesta fyller 150 år firar en grupp deltagare, som ännu ses regelbundet, att det var 60 år sedan de började på skolan.

En lite grupp personer står med paraplyer på uppfarten till en stor vit mangårdsbyggnad - Vrana gård.
Kävesta 150 år

150 år sedan första uppropet på Vrana herrgård

Vi fick göra ett besök på Vrana gård, där Kävesta folkhögskolas första upprop ägde rum för exakt 150 år sedan, 3 november 1873.

Fyra kvinnor iklädda köksuniformer ler mot kameran.
Kävesta 150 år

Christina bodde och arbetat på Kävesta 1964 – 1965

Christina berättar hur hon delade rum med fyra andra tjejer i 20-årsåldern samtidigt som de arbetade i köket i källaren.

Porträttafoto av Carl-Johan som har vitt hår, gråbrun rutig skjorta och ler snällt.
Kävesta 150 år

Jag önskar verkligen att folkhögskolan får fortsätta finnas

Carl-Johan studera på Kävesta 1967 - 1969. Folkhögskolan gjorde det möjligt för honom att studera vidare som vuxen, efter folkskolan.

Folkhögskolor sågs som ett sätt att möta samhällets nya behov

Under 1800-talets andra hälft skedde en rad samhällsförändringar som gjorde det möjligt för allt fler att delta i samhället som aktiva medborgare.

Kävesta folkhögskolas andra rektor, J V Jonsson har beskrivit hur folkskolan då inte längre räckte till eftersom den var ”en skola för barnen, för hvilka kommunala och allmänna angelägenheter ännu äro främmande”.

Många argumenterade för att skapa en skolform där unga vuxna kunde fördjupa och bredda sin bildning utifrån både det praktiska och offentliga livets nya behov. Inspiration togs framför allt från Danmarks folkhögskolor.

En folkhögskola för bygden

I södra Nerike diskuterades självklart också frågan om en folkhögskola, särskilt efter att trion Önnestad, Hvilan och Herrestad (numera Lunnevad) hade startat 1868. Om Skåne och Östergötland hade folkhögskolor kunde ju inte gärna Nerike vara utan.

Adolf Coyet och Östra Nerikes hushållsgille

Flera framstående personligheter talade sig varma för folkhögskolan som idé och ville medverka till att skapa en sådan i bygden. Av dessa var troligtvis Adolf Coyet från Nynäs den mest angelägne.

När Östra Nerikes hushållsgille sammanträdde i Pålsboda i september 1872 erbjöd han sig att upplåta en mangårdsbyggnad på Vrana herrgård som skollokal, utan kostnad i fem år.

Sällskapet tillsatte en kommitté för att undersöka hur folkhögskoleplanen kunde förverkligas.

Landsting ville också starta folkhögskola

I september 1872 föreslog även två landstingsledamöter, Anders Pehrsson och Carl Jansson, att starta en folkhögskola i länet. Landstinget såg det som ”ett ämne af synnerlig vikt” och sade sig vara villiga att stötta skolan ekonomiskt.

Som sig bör tillsatte därför även landstinget en kommitté för att utreda frågan och ge ett konkret förslag på genomförande.

Oljemålning, porträtt av Adolf Coyete i guldfärgad ram. Coyete bär svart frack och vit fluga.

Adolf Coyetes porträtt, målat 1904 på uppdrag av Örebro läns folkhögskolas elever. Tavlan hänger i skolmuseumet.

Två kommittéer blir en

Hushållsgillets och landstingets kommittéer slog sig sedan samman och sände i december ut ett ”Förslag till plan för Örebro läns första folkhögskola”, med önskan om donationer och bidrag från ”aktade personer i länets alla kommuner”.

Initiativet fick fantastiskt genomslag och man samlade in 13 000 kronor. Utöver de insamlade penningbidragen och Adolf Coyetes erbjudande om kostnadsfria lokaler i fem år, avsatte både hushållssällskapet och landstinget femåriga anslag för att driva verksamheten.

Örebro läns folkhögskola startar 3 november 1873

Våren 1873, den 26 april, beslutade den samlade kommittén att bilda en folkhögskoleförening, som fick i uppdrag att starta länets första folkhögskolekurs i november samma år. Skolan skulle heta ”Örebro läns folkhögskola”.

Tiden från tanke till handling var alltså relativt kort, säkert tack vare det starka stödet från flera av bygdens mest namnkunniga personer. Intresset var också stort och skolan tog emot över 70 ansökningar till 36 platser.

Till uppropet på Vrana gård 3 november 1873 infann sig 35 av 36 antagna ”lärjungar”.

Gruppfoto, ett trettiotal män med hatt och kavaj.

Den första årskursen från 1873.

Kävesta folkhögskola var länge en utpräglad ”bondehögskola”. Eleverna kom främst från bondefamiljer och bodde nära skolan.

Denna trend skulle hålla i sig i nära femtio år, och det var vanligt att flera syskon från samma familj efter varandra studerade på skolan.

Flera lärjungar var också barn till bergsmännen från Bergslagen, som hade bidragit frikostigt till skolans uppförande.

Folkhögskolan vidgade vyer

På den här tiden, vid slutet av 1800 och början av 1900-talet, var gården och den närmaste familjen navet för de flesta på landsbygden. Carl Gösta Höglund, tidigare rektor har beskrivit folkhögskolans roll som en sorts kulturell smältdegel (med 1800-tals mått mätt) så här:

– Det blev en uppgift för folkhögskolan att vidga den oreflekterade kärleken till hemmets gård, till ängen och skogen och sjöarna med uppväxtårens minnen till en vidgad samhörighetskänsla och till ett medvetet samhällsansvar.

Hade du blivit antagen 1873?

För att bli antagen till första kursen skulle du:

  • Lämna in en egenhändigt skriven ansökan.
  • Visa betyg från ev skolår.
  • Har gjort dig känd för ” en hedrande vandel”.
  • Ha en ”någorlunda god” handstil.
  • Kunna läsa tydligt och innantill.
  • Kunna de fyra räknesätten med hela tal.
  • Ha konfirmerat dig.
  • Ha fyllt 18 men ej 30.
  • Ha deltagit åtminstone ett år i jordbruk, bergsbruk eller annat yrkeskroppsarbete.
Handskrivna anteckningar i vacker skrivstil. De beskriver antagningskriterierna till Kävesta 1873, som står i texten intill.

Antagningskriterier Kävesta folkhögskola 1874. Ur Carl Gösta Höglunds minnesbok om tiden 1873 – 1983.

Kävestas första rektor, P August Gödecke, drev skolan enligt den så kallade ”Vranamodellen”. Det innebar att eleverna studerade ”folkhögskoleämnen”, det vill säga teoretiska ämnen, både ett första och ett andra fördjupande år.

Föredrag var i början en viktig del av pedagogiken och det talade ordet värderades högt. Föredragen lockade också allmänhet både från bygden och utanför.

Man ville dessutom väcka intresse för och stimulera deltagande i samhällsfrågor. Därför anordnade man diskussionskvällar, då eleverna själva fick lägga förslag på ämnen.

Schema från 1874

Ett schema tillhörande eleven Olof Viktor Eriksson finns bevarat och visar hur en vanlig måndag kunde se ut 1874:

  • På förmiddagen lektioner i historia, räkning, naturlära och geografi.
  • På eftermiddagen bokhållning, rättstavning, uppläsning och sång.
Schema i rutnät, skrivet i sirlig handstil.

Olof Viktor Erikssons schema 1874 - 1875. Ur Carl Gösta Höglunds minnesbok om tiden 1873 - 1983.

För mycket teori och för lite praktik?

Visioner om en utbildningsform som stod för ”andlig förkovran” och allmän medborgerlig bildning togs inte alltid emot med öppna armar i bygden. Det sågs av vissa som förnämt, eller en lyxvara som stod i vägen för praktiska ting och lockade sönerna bort från arbetet på gården.

Senare rektorer, främst J.V. Jonsson, mötte dessa invändningar genom att införa praktiska och teoretiska jordbruksämnen i den andra årskursen, där den som ville dessutom kunde få betyg.

Gödecke, med sin idealistiska syn på vad folkhögskolan borde vara, skulle nog ha sett detta som slutet på den ”verkliga folkhögskolan”, men det ledde med största sannolikhet till ökad acceptans och förtroende för skolan i bygden.

I bygden fanns en viss oro för att folkhögskolan skulle ta ungdomarna från gården, att de skulle inställa sig för undervisning och vidare bildning och aldrig titta tillbaka.

Skolans elevförbund satte sig i färd med att motbevisa denna tes redan 1887. De undersökte var eleverna från de tio första årskullarna hade blivit av, och fann att:

  • 60 procent blivit ”sina egna jordbrukare”.
  • 23 procent ”hjälper till i föräldrahemmet”.
  • andra vanliga yrken var förvaltare, verkmästare, timmermän och handlare.

Även rektorn J V Jonsson undersökte detta, 1898, och kom fram till att åtminstone hälften av de manliga eleverna ”återvände till gården” efter avslutad kurs. Flera läste dock vidare, bland annat till skogsvaktare, folkskollärare, ingenjör eller bank- och posttjänsteman.

Skolan fick sitt nuvarande namn först 1955, då Örebro läns folkhögskola bytte namn till Kävesta folkhögskola. Men man skulle kunna säga att namnändringen var en resa som inleddes nästan 80 år tidigare, 1878.

Skolan flyttar till Kävesta 1878

Redan skolans andra läsår påtalades hur Vrana gård saknade plats för eleverna att bo och låg lite för avsides för att alla som ville skulle kunna studera där.

Det rådde dock delade meningar om saken. Styrelseledamoten Anders Pehrsson ansåg att skolan borde flytta närmare landsvägen mellan Torsta och Kävesta. Rektor Gödecke höll inte med. Han tyckte snarare att det var nyttigt för eleverna med ordentliga promenader, särskilt eftersom det inte fanns någon gymnastiksal.

Ny skolbyggnad började byggas i Vrana men flyttades till Kävesta

Styrelsen beslutade dock till sist att uppföra en ny skolbyggnad, som skulle gå att flytta på sikt. Arbetet påbörjades i Vrana men flyttades sedan till Kävesta där styrelsen hade köpt tre tunnland mark för att anlägga byggnader och trädgård.

Skolbyggnaden färdigställdes på Kävesta sommaren 1878. Huset finns fortfarande kvar och är i bruk 145 år senare. Troligtvis är det därmed en av landets absolut äldsta folkhögskolebyggnader som ännu används för sitt ursprungsändamål.

En grusväg leder in mot två hus. Det som ligger längst bort skyms av träd. Till höger i bild syns tydligt ett större tvåvåningshus med lejonornament på taket.

Det första skolhuset på Kävesta, till höger, på 1930-talet. Fotograf: Lindskog, Samuel / Örebro läns museum.

Landstinget går in som andra huvudman 1926

En annan viktig del i historien om hur Kävesta blev Kävesta har att göra med Örebro läns landstings roll i folkhögskolans historia. Landstinget var involverat redan vid skolans grundande och i skolans styrelse har det alltid suttit representanter från landstinget.

Under skolans första 50 år fanns det dock endast en huvudman: Örebro läns folkhögskoleförening. Men i samband med byggnationen av det nya skolhuset (idag kallat Stora skolhuset) 1926, tog landstinget över ägandeskapet av byggnaden och den tillhörande tomten. Det var ett krav för att ge skolan bidrag till byggnationen.

Nu hade skolan alltså två huvudmän: Örebro läns folkhögskoleförening och Örebro läns landsting.

Ny stiftelse 1931-1932

Lösningen var inte särskilt praktisk och relativt snart, vid årsskiftet 1931-1932 bildades istället ”Stiftelsen Örebro läns landstings och folkhögskoleförenings folkhögskola”, som tog över huvudmannaskapet. Namnet blev lite krångligare men byråkratin blev säkerligen enklare.

Örebro läns landsting tar ensam över ansvaret och ändrar namnet 1955

Örebro läns landsting tar ensam över ansvaret och ändrar namnet 1955
Den nya stiftelsen ansågs snart som ett onödigt mellanled och upplöstes 1955.

Istället tog Örebro läns landsting helt över ansvaret och ändrade namnet från Örebro läns folkhögskola till Kävesta folkhögskola. Med tidigare rektor Carl-Gösta Höglunds ord var det "närmast en bekräftelse på ett förhållande som sedan länge hade rått".

Resan som egentligen hade inletts när man byggde det första skolhuset i Kävesta 1878 var nu färdig.

P A Gödecke hade redan innan han blev skolans första rektor 1873 argumenterat för att kvinnor också borde få tillträde till folkhögskolan. I ett brev från 1869, skrev han att:

- Rättvisan kräva, att kvinnan sättes i likställighet med mannen med hänsyn av att erhålla tillfällen till förvärvande av bildning.

Han ansåg att om kvinnan fick bättre tillgång till utbildning, så skulle det även gynna mannen genom att göra det "för honom en hederssak att hålla jämna steg med henne.” Men trots Gödeckes positiva inställning så skulle hans vision förverkligas först efter att han slutat som rektor.

Kvinnlig sommarkurs i Öskevik 1880

Efter att frågan diskuterats både bland elever på skolan och i styrelsen, beslöt styrelsen sig i april 1880 för att starta en kvinnlig folkhögskola redan samma sommar.

Genom detta beslut uppstod skolans första filial, då den kvinnliga folkhögskolan inrättades i Öskevik utanför Nora.

Valet av platts berodde troligtvis på att bergsmännen i Bergslagen, som gett generösa donationer vid skolans grundande, hade invändningar mot att den uppförts så långt söderut.

Åter till Vrana och Kävesta

Sommarkursen var populär bland bygdens befolkning, men landstingets intresse var svalt och kursen drogs med ekonomiska bekymmer. Det var till exempel dyrt och opraktiskt att transportera personal och materiel mellan Kävesta och Öskevik.

Redan 1883 flyttades sommarkursen till Vrana, där man återigen fick använda mangårdsbyggnaden utan kostnad. Trots det tvingades ändå föreståndaren, fröken Märta Pallin, gå i god för kursen på egen ekonomisk risk.

Nästa sommar flyttades kursen igen och fick då ”komma hem” till lokalerna i Kävesta.

Efter 1884 drog landstinget in sitt bidrag till den kvinnliga sommarkursen, och den låg vilande fram till 1888.

Svartvitt arkivfoto med cirka 30 kvinnor klädda i mörka klänningar, i mitten av gruppen sitter en ensam man.

Eleverna vid den första kvinnliga sommarkursen i Kävesta, med rektor Gunnar Norlander i mitten. Ur Carl Gösta Höglunds minnesbok om tiden 1873 - 1983.

Kvinnorna organiserade sig för att stötta skolan

När landstingets politiker drog in bidraget tog bygdens kvinnor saken i egna händer och bildade ”Sköllersta-Ekeby kvinnliga arbetsförening”, som skulle samla in pengar till den "kvinnliga folkhögskolans grundfond".

Föreningen samlades ofta i rektorshuset på Kävesta för att tillverka handarbeten som sedan auktionerades ut. Liknande initiativ startade även i Kumla och Kvistbro och var avgörande för den kvinnliga sommarkursens överlevnad. Carl Gösta Höglund skriver:

- Framför allt under åren 1888 - 1896, då den kvinnliga folkhögskolan inte erhöll något statsbidrag, hade skolan kvinnornas flitiga händer att tacka för sin existens!

Rektor J V Jonsson kämpar för den kvinnliga folkhögskolan

Dåvarande rektor J V Jonsson kämpade också för den kvinnliga folkhögskolan. Han ansåg att kvinnor inte enbart var i behov av utbildning för att axla rollen som husmoder, utan för att kunna delta i den bredare samhällsutvecklingen.

Jonsson gick därför med på att sänka sin lön och skänkte även sina föreläsningsarvoden för att kunna finansiera den kvinnliga sommarkursen.

Sommarkursen startar igen 1888

Tack vare dessa insatser från tidigare elever, personal och bygdens föreningar, kunde den kvinnliga sommarkursen starta igen på Kävesta 1888.

Intresset från landstinget var dock fortfarande minst sagt ljummet. Det skulle dröja till 1897 innan de gav den kvinnliga folkhögskolan någon typ av bidrag igen.

Vad stod på schemat under de kvinnliga sommarkurserna?

Precis som männens vinterkurs innehöll kvinnornas sommarkurs till en början nästan uteslutande teoretiska ämnen som naturkunskap, historia, geografi och räkning. Mellan 1880 och 1884 fick kvinnorna cirka 30-35 timmar teoretiska ämnen och 6-10 timmar praktiska ämnen.

Mer tid till praktiska ämnen från 1888

När sommarkursen återupptogs 1888 under J V Jonssons ledning utökade han andelen praktiska ämnen på sommarkursen kraftigt, precis som han hade gjort på den manliga vinterkursen.

I ett schema från 1892 kan man se hur deltagarna på sommarkursen till exempel hade totalt 3,5 timmar slöjd varje dag:

Skolschema som visar timfördelning av ämnen måndag - lördag.

Schema för den kvinnliga sommarkursen 1892.

Vävstolarna växer i antal

Många, inte minst föräldrar i bygden, uppskattade denna förändring, som symboliserades genom att skolans vävstolar kraftigt ökade i antal.

Slöjden var så pass att det var det enda vissa elever ville göra. Detta tilläts dock inte, och de elever som inte ville ta del av den teoretiska undervisningen fick helt enkelt sluta.

I en sal med högt i tak står tre rader av vävstolar. Flera kvinnor arbetar vid dem.

Vävning på Kävesta cirka 1930. Bildkälla: Örebro stadsarkiv/Eric Sjöqvist, Örebro.

Did the content help you?

Last updated: Tuesday, August 27, 2024