Region Örebo county Region Örebo county

Kursinnehåll och upplägg - Musiklinjens jazz-, pop- och rockinriktning

På musiklinjens jazz-, pop- och rockinriktning får du utöver individuell undervisning möjlighet att utvecklas genom att musicera mycket tillsammans med andra - både i ensembleundervisning och vid flera konserttillfällen. I den ordinarie ensembleundervisningen djupdyker du i flera olika genrer inom jazz/beat. Som en del av partybandet spelar du även covers som väljs och arrangeras av deltagare i årskurs två. Under årskurs två finns goda möjligheter att förbereda sig inför antagningen till högre musikutbildningar.

Ett stort band bestående av en blåssektion på fem personer, två percussionister, en gitarrist, en trummis, två bakgrundssångare och en leadsångare uppträder på en svagt upplyst scen.

Vid ett piano i ljusbrunt trä sitter två personer; i förgrunden en lärare som demonstrerar något på piano och i bakgrunden en deltagare som tittar på. De är båda något böjda över pianot.

Enskild undervisning i piano.

Enskild undervisning

Du får enskild lektion på ditt huvudinstrument varje vecka:

  • 40 minuter i veckan i årskurs 1
  • 60 minuter i veckan i årskurs 2

Vi tar emot sökande på:

  • Bas
  • Piano
  • Blåsinstrument
  • Sång
  • Gitarr
  • Trummor

Vissa delar av undervisningen på musiklinjen är gemensamma oavsett vilken inriktning du har valt. Varje inriktning har utöver det sina egna ämnen och vi erbjuder även flera valbara kurser.

På jazz-, pop- och rockinriktningen ingår ämnena:

  • Jazz-, pop- och rockensemble
  • Jazz-, pop- och rockteori
  • Jazz-, pop- och rockhistoria
  • Partyband
  • Sektionsrep

Alla som studerar på musiklinjen har följande ämnen:

  • Huvudinstrument
  • Musikhistoria
  • Musikteori
  • Kör
  • Taktering
  • Röstträning
  • Ackordinstrument
  • Övningsmetodik
  • Rytmik
  • Fysisk träning

Alla som studerar på musiklinjen kan välja mellan följande valbara kurser:

  • Bi-instrument
  • Klassisk vokalensemble
  • Ensembleledning 2 (enbart årskurs två)
  • Ackordinstrument 2 (enbart årskurs två)
  • Inför musikhögskolornas G-prov (enbart årskurs två)

I en ljus ensemblesal med träväggar syns två personer som är mitt uppe i en låt. I bakgrunden, framför ett stort fönster, sitter en trummis. I förgrunden till vänster står en gitarrist. Trummisen tittar på gitarristen och ler, som i sin tur tittar ut ur bild, förmodligen på en tredje ensemblemedlem, och skrattar.

Ensemblespel i musikhuset.

Du har 80 minuter lärarledd ensemble/workshop varje dag i årskurs ett och ytterligare 40 minuter i årskurs två.

Undervisningen sker i genreblock. Några veckor i taget fokuserar vi på till exempel:

  • blues
  • standards
  • soul
  • pop
  • fusion
  • funk

Jazz-, pop- och rockinriktningen har en tydlig blåsprofil, vilket innebär att ensemblerepertoaren passar utmärkt för blås. I vissa genreblock  är det blåsarna som får stort ansvar och frontar ensemblerna.

Tio musiker - en del av partybandet - uppträder på scen. I förgrunden står två personer som spelar percussion och en gitarrist. Bakom dem, på en upphöjning, står sju personer som spelar olika blåsinstrument; saxofon, trumpet och trombon.

Partybandets blåssektion.

Ett ensemblepass i veckan ägnas åt Kävestas partyband. Här får du vara med i ett band där hela inriktningen ingår med fullt komp, blåssektion, percussion och kör.

Du som har annat huvudinstrument än sång får även möjlighet att fronta bandet som leadsångare om du vill. 

Repertoaren består av blandade covers som deltagarna i årskurs två väljer och arrangerar.

I en stor öppen sal med högt i tak har en stor grupp deltagare, över tio stycken, samlats för att repetera. De flesta, sju stycken, spelar blåsinstrument. De sitter på svarta stolar. Bakom dem står en lärare. I förgrunden syns ryggen på två personer som spelar elpiano. Själv på golvet, längre till höger i bild, står en person som sjunger. Han är vänd mot blåsarna.

Partybandet repar i musikhusets stora ensemblesal.

Komp, blås och sång har utöver ensembleundervisningen även sektionsrep, där du får jobba med saker som är viktiga för just din sektion och roll i ensemblen.

Sju personer sitter i en böjd rad på svarta stolar. De spelar olika blåsinstrument; trumpet, saxofon och trombon. De befinner sig i en stor och ljus lokal med högt i tak.

Sektionsrep med blåsinstrument.

Vi erbjuder spel i Örebro Länsstorband där vi samarbetar med andra musikverksamheter i länet. Storbandet träffas och spelar vid några tillfällen per termin.

Vi har även samarbete och utbyte med storbandet vid Musikhögskolan i Örebro.

En central del i undervisningen på musiklinjen är att spela för en publik. Musiklinjen genomför ett stort antal konserter varje läsår. Efter varje konsert erbjuds du återkoppling från lärarna.

Vid inriktningen mot jazz, pop och rock får du spela live både i jazzensembler och partybandet. Vi samarbetar med jazzklubbarna i regionen och är bland annat stående förband på jazzklubben i Hallsberg.

Vi har även flera konserter på skolan och i andra sammanhang.

Ett stort band - partybandet - spelar. Det är en hel blåssektion, komp, trummor och sångare i bild.

Partybandsspelning i musikhusets stora ensemblesal.

En jazzensemble spelar på en mörk scen.

Förbandsspelning på jazzklubben i Hallsberg.

En saxofonist spelar med slutna ögon.

Jazzkväll i aulan på Kävesta 2020.

En del av en ensemble - gitarr, trumpet och bas - spelar på en mörk scen.

Förbandsspelning på jazzklubben i Hallsberg.

En trummis mitt upp i spelandet, håller ögonkontakt med någon utanför bild.

Jazzkväll i aulan på Kävesta 2019.

En jazzensemble, inklusive flygel, spelar i en stor sal.

Ensemblespelning i musikhusets stora ensemblesal.

Vi som undervisar på musiklinjen vill skapa en trygg miljö tillsammans med våra deltagare. Att bygga bra relationer mellan deltagare och lärare är en nyckel för utveckling och trygghet. Vårt mål är att alla deltagare ska kunna utvecklas så mycket som möjligt utifrån sina individuella förutsättningar.

Musiklinjen har en hög lärartäthet med många fast anställda lärare som är på plats varje dag. Alla lektioner på schemat är lärarledda.

Mentorskap

Varje deltagare har en mentor som håller löpande kontakt under terminen. Du träffar din mentor löpande för samtal som handlar om hur det gått under terminen, vilka mål du siktar mot och hur vi kan hjälpa dig att nå dit.

Kontakt

Mats har kort snaggat grått hår och är klädd i en ljusblå skjorta.
Linjeledare

Mats Johansson

Linjeledare för musiklinjen. Ställföreträdande rektor. Lärare i piano och musikteori.

Did the content help you?

Last updated: Wednesday, August 28, 2024