Region Örebro län Region Örebro län

Lärarna inspirerar och är själva nyfikna

Publicerad: 2013-12-17 11:32

Louis gick en musikinriktad linje på gymnasiet och ville sedan se om han kunde utvecklas inom teckning och måleri. Pyssla och måla har han alltid gjort hemma, men i mindre format och utan vägledning. På Kävesta har han under läsåret 2012 – 2013 lärt sig nya tekniker, prövat flera spännande material och fått utveckla experimentlustan.

Louis sitter böjd över en arbetsbänk, han har vridit huvudet för att titta in i kameran. Han bär en svart luvtröja över en svart t-shirt.

Louis syster, moster och morfar hade alla tidigare gått på Kävesta. Själv gick han konst- och formgivningslinjen för att han ville utvecklas inom teckning och målning efter musikprogrammet på gymnasiet.

Kävesta ligger i släkten

Varför sökte du till just Kävesta?

- Nästan hela trean på gymnasiet tänkte jag att jag skulle ta ett år på Kävesta. Min syster gick här på konstlinjen, så därför visste jag att den var bra.

- Min moster har faktiskt också gått här, och min morfar har gått här två gånger! Så jag har känt till skolan hela livet nästan.

Lärarna visar att det går att testa vad som helst

Vad har du tyckt varit mest intressant och utmanande?

- Det var väldigt roligt med måleri! Att kunna gå upp i storlek, även om jag inte målar jättestort som några andra i gruppen. När man får ställa upp på staffli kan man backa och måla större penseldrag med hela armen. Skillnaden mot att ha pappret på ett bord är stor!

Hur är lärarna på linjen?

- Väldigt bra! Dom är väldigt inspirerande och själva väldigt nyfikna. Om man experimenterar med något så kommer dom gärna och frågar hur det går. Lärarna är alltid intresserade av hur man arbetar, och visar själva att det går att testa vad som helst.

Vilken spännande form!

Hur fungerar undervisningen?

- Vi kan få i uppgift att pröva en viss teknik, som läraren visar. När vi hade måleri visade läraren olika tekniker i akvarell under första lektionen. Sen fick vi köra igång och testa materialet och teknikerna själva, utan några direkta uppgifter.

- I silver hamnar fokus lätt på tekniken och att göra smycken, eftersom materialet är så förknippat med det. Men där går det också att jobba efter sina egna idéer. Nu sitter jag och limmar ihop gamla sågblad, för att se om det kan bli något spännande.

- Andra gånger kanske vi får arbeta utifrån ett tema. På keramiken jobbade vi med temat organiskt/mekaniskt. Jag gjorde ett hjärta med en vattenkran, rör och ett kugghjul. Men jag kunde lika gärna ha använt temat för att hitta en form. Mekaniskt kanske hade kunnat vara något fyrkantigt och organiskt något runt? Ingen frågar ”vad ska det föreställa”, utan snarare ”vilken spännande form” – det tycker jag är härligt!

Ytterligare fördjupning, animation eller musik?

Vad har du för planer efter  Kävesta?

- Jag funderar på om jag ska söka till Örebro konstskola och fördjupa mig ännu mer. Men jag tycker också att animationslinjen på Sörängens folkhögskolas verkar intressant. Eller så kanske jag gör något med musiken, det är kul att skriva och spela.

Slutligen, vad är det bästa med Kävesta?

- Jag tycker det är väldigt bra och inspirerande lärare, god gemenskap och bra skolrestaurang. Sen är det en härlig miljö här också. Att skolan ligger en bit ifrån staden gör att det är lugnt och skönt. Perfekt om man vill hålla på med konst!

Text och bild: Petter Hellmin

Intervjun gjordes våren 2013

Hade du nytta av innehållet på denna sida?

Senast uppdaterad: den 16 augusti 2024