Region Örebro län Region Örebro län

Hur är det att studera på Kävesta folkhögskola?

Kävesta folkhögskola ska vara en plats där du kan känna trygghet och gemenskap, oavsett hur du upplevt skolan tidigare. Skolan är relativt liten och har många lärare och personal, vilket gör att man kan bli sedd. Både personal och deltagare förväntas arbeta tillsammans för att skapa en trygg och tillåtande plats. Vi har en estetisk profil, vilket innebär att det ofta händer något spännande inom dans, konst och musik.

Skolans rektor Lisa, i regnbågsfärgad klänning, pratar med en deltagare i vit t-shirt. Det är en solig och grön försommardag och runt paret sitter och rör sig många andra deltagare och personal.

Skolgemensamt häng med grillning, volleyboll och partymusik i soligt försommarväder.

Trygg respektfull miljö

Kävesta ska vara en plats där alla känner sig välkomna, oavsett mål med sina studier eller tidigare erfarenheter av att gå i skolan. Det är viktigt att vi arbetar tillsammans för att skapa en trygg miljö. Om vi visar varandra ömsesidig respekt kan vi mötas, växa som människor och ta till oss nya erfarenheter och kunskaper.

En drog- och alkoholfri skola

På Kävesta råder nolltolerans mot alkohol och droger, både på skolan och på internatet, samt under aktiviteter anordnade av skolan. Det är en självklarhet för att vi ska kunna skapa en trygg miljö för alla.

Estetisk profil

Kävesta folkhögskola har en estetisk profil. Det innebär att vi förutom allmän kurs, där vuxna kan läsa in gymnasiet, erbjuder profilkurser i dans, konst- och formgivning samt musik. Profilkurserna anordnar många kulturevenemang som är öppna för allmänheten och visar ofta upp sitt arbete för personal och deltagare under skoltid. Kävesta är ett smörgåsbord för dig som vill uppleva olika estetiska uttryck.

Vi gör saker tillsammans

Alla deltagare och all personal ska få möjlighet att uppleva och lära sig saker tillsammans. Varje läsår ordnar vi flera olika gemensamma aktiviteter. Det kan till exempel handla om temadagar, föreläsningar eller utflykter. Varje år bjuder vi dessutom in vänner, familj och allmänhet till den årliga Kävestadagen.

Under ett vanligt läsår får du gott om möjligheter att se vad övriga utbildningar arbetar med. Profilkurserna bjuder till exempel regelbundet in till dansföreställningar, konserter och konstutställningar på skoltid.

Deltagardemokrati och studerandes rättigheter

Folkbildning handlar om att hitta verktyg för att kunna påverka och förändra sin egen livssituation och delta i samhället. Därför bygger undervisningen på ständig dialog mellan deltagare och lärare.

Aktivt deltagarråd

Som deltagare har du även möjlighet att företräda din klass och påverka genom ett aktivt deltagarråd. Deltagarrådet träffas regelbundet och får hjälp och stöd av personal att komma igång varje läsår. Ordföranden träffar skolans rektor med jämna mellanrum för att framföra rådets sypunkter.

Studeranderättslig standard

Kävesta folkhögskola är anslutna till Folkhögskolornas studeranderättsliga råd. Det betyder att vi ska ha tydliga regler och rutiner för hur vi säkrar deltagarnas rättigheter: en studeranderättslig standard.

Den studeranderättsliga standarden beskriver bland annat hur antagning, uppföljning av frånvaro och behörighetsgivning går till.

Vi värnar om klimatet

Vi värnar givetvis om klimatet och miljön. Skolans miljöarbete fokuserar bland annat på att använda mindre resurser, samt fortbildar både personal och deltagare i hur man kan göra klimatsmarta val i vardagen.

Skolans kökspersonal gör en viktig insats genom att tillaga miljömärkt, ekologisk och närproducerad mat från grunden.

Hade du nytta av innehållet på denna sida?

Senast uppdaterad: den 26 augusti 2024