Region Örebro län Region Örebro län

Matsal och kök

Matsalen är en viktig mötesplats på Kävesta. Här träffas vi varje dag för att fika, äta lunch och umgås. För dig som bor på internatet serveras även frukost och middag. För att kunna servera mat som är bra både för dig och miljön har skolan ett eget kök, där våra kockar lagar klimatsmart mat av bra råvaror.

Tre personer fikar och skrattar tillsammans.

I matsalen träffas vi för att fika och äta varje dag.

Specialkost eller matallergier?

Om du behöver specialkost eller har någon matallergi så fixar vi det.

Måltider som bidrar till hälsa och utveckling

Vi strävar efter att servera mat som ger dig kraft och energi samtidigt som den är snäll mot miljön. Skolans kök följer region Örebro läns kostpolicy, vilket betyder att:

• Måltiderna ska, genom att vara goda och näringsriktiga bidra till deltagarnas hälsa och utveckling.
    • Måltiderna tillagas från grunden med god kvalité.
  • Måltiderna är en resurs i den pedagogiska verksamheten genom att bidra med lärande om mat, hälsa och miljö.
    • Deltagarna ska ges möjlighet till inflytande över måltider och miljön i matsalen.
En hand lägger en klick fetaostås på en tallrik med sallad - morötter, kålsallad, rödbetor med mera.

I matsalen serveras varje lunch och middag ett digert salladsbord.

Fyra sätt att äta för en levande planet

På Kävesta arbetar vi enligt Världsnaturfondens (WWF) rekommendationer:

1. Öka – Ät mer från växtriket.
  2. Minska – Ät mindre men bättre kött.
  3. Välj – Svenskt, certifierat eller miljömärkt.
  4. Sluta – Släng ingen ätbar mat.

Minskade utstläpp

Sedan 2018 har vi minskat skolans utsläpp från livsmedelsinköp med över 20 procent. Från 1,86 till 1,43 koldioxidekvivalenter per kilo livsmedel.

Melissa har ljust kortklippt hår. Hon bär svarta glasögon och en vit skjorta.
Husmor

Melissa Persson-Fernsten

Husmor - ansvarig för kök, städ och vaktmästeri.

Hade du nytta av innehållet på denna sida?

Senast uppdaterad: den 27 augusti 2024