Region Örebro län Region Örebro län

Stöd och anpassningar i studierna

Kävesta folkhögskola strävar efter att alla deltagare ska få möjlighet att nå sina mål och utvecklas som människor. Vi kan erbjuda olika typer av stöd och anpassningar, inom ramen för folkhögskolans studieform och utbildningarnas upplägg.

Flera händer greppar ett långt blått snöre, och försöker lösa upp en knut.

Berätta om dina behov

Som deltagare på Kävesta folkhögskola kan du få stöd och anpassningar för att klara dina studier. Varje deltagare ansvarar för att:

• Berätta om sina behov.
  • Prova det stöd som erbjuds.
  • Ha en dialog med personalen om hur stödet fungerar.

Du kan när som helst ta upp dina behov av stöd – till exempel genom att prata med din lärare eller mentor. Du uppmuntras särskilt att göra det vid:

• Antagningsintervjun
  • Uppstartssamtal i samband med studiestart (Allmän kurs)
  • Ämnessamtal (Allmän kurs)
  • Mentorsamtal

Skolan beslutar om stöd och anpassningar

Skolan bestämmer vilken typ av stöd och vilka anpassningar vi kan erbjuda dig. Stödet och anpassningarna ska gå att genomföra inom ramen för skolformen och folkhögskolans pedagogiska idé, samt utbildningens innehåll och upplägg.

Några exempel på pedagogiskt stöd och anpassningar som Kävesta folkhögskola kan erbjuda är:

• Anpassade redovisningsmetoder
  • Extra mentorsamtal
  • Handledning kring strukturer och metod

Du kan även få tillgång till olika tekniska hjälpmedel, som till exempel:

• Inläst kurslitteratur
  • Talsyntes
  • Smartpen

Medverka i dina egna studier

Folkhögskolans pedagogiska idé är att deltagarna ska medverka i sina egna studier. På Kävesta folkhögskola innebär det att närvaro, delaktighet, dialog och ambition är viktigt.

Syftet med att ge stöd och anpassningar i studierna ska vara att hjälpa deltagaren sträva mot att nå upp till en godkänd studieinsats. En godkänd studieinsats innebär att:

• Ha god närvaro vid lektioner och andra skolaktiviteter.
  • Delta aktivt i alla moment och bidra till gruppens arbete.
  • Prata med sina lärare och annan personal om sina behov av hjälp och stöd.
  • Ta eget ansvar för att utveckla och utmana sig själv.

Folkhögskolans undervisning är tillgänglig för många

Folkhögskolans studieform kan göra att undervisningen upplevs mer tillgängliga för många som tidigare inte trivts i skolan. Vi har till exempel:

• Många lärare per deltagare.
  • Mycket lärarledd undervisning.
  • Mindre fokus på prov och examinationer än många skolformer.

Undervisningen på folkhögskola är social och bygger på ett nära samarbete mellan deltagare och lärare. Samtal, diskussioner och gemensamt arbete är alla viktiga delar i undervisningen.

Pauline tog igen gymnasiet på Allmän kurs och beskriver folkhögskolestudier så här:

Här får man jobba i sin egen takt. Om det är något man inte förstår, eller en uppgift man behöver extra hjälp med, då får man allt stöd man behöver. Saker som känns jobbiga löser lärarna tillsammans med eleverna.

På Kävesta folkhögskola finns ett stödteam som hjälper både lärare och deltagare att få undervisningen att fungera så bra som möjligt.

I stödteamet ingår:

• Kurator
  • Specialpedagog
  • Studie- och yrkesvägledare
  • En lärare

Om du vill ansöka till Kävesta folkhögskola och har frågor om stöd och anpassningar, kontakta linjeledaren för den utbildning du vill gå:

Kontaktuppgifter

Eva ljusbrunt hår i en kort frisyr med lugg. Hon bär glasögon, ett halsband med en silverfjäril och har en vit tröja med röd-rosa mönster.

Eva Egard

Linjeledare allmän kurs. Specialpedagog.

Anna har ljust hår och bär stora mörka glasögon. Hon har en svart kofta över svart tröja.

Anna Gerdin

Linjeledare för danslinjen.

Karolina har mörkt hår uppsatt i en tofs. Hon är klädd i en tröja med ett brokigt mönster i mörkt blått, rött, orange och lila.

Karolina Oxelväg

Linjeledare för konst- och formgivningslinjen.

Mats har kort snaggat grått hår och är klädd i en ljusblå skjorta.

Mats Johansson

Linjeledare för musiklinjen. Ställföreträdande rektor. Lärare i piano och musikteori.

Hade du nytta av innehållet på denna sida?

Senast uppdaterad: den 27 augusti 2024