Region Örebro län Region Örebro län

Godkänd studieinsats

Skolan bedömer varje deltagares studieinsats i slutet på varje termin. För att anses ha en godkänd studieinsats behöver deltagaren visat närvaro, deltagande, dialog med lärare och ambition. Den som inte har en godkänd studieinsats kan hindras från att fortsätta studierna nästa termin, och CSN kan dra in eller återkräva eventuella bidrag och lån.

Bedömningen av deltagarens studieinsats görs i samråd mellan lärare, linjeledare och rektor. I bedömningen vägs fyra faktorer samman i en helthetsbedömning:

• Närvaro
  • Deltagande
  • Dialog med lärare
  • Ambition

godkand-studieinsats.gif

Närvaro

För att nå målen med sina studier och få en godkänd studieinsats behöver deltagaren ha god närvaro vid lektioner och andra aktiviteter.

Mer än 20 % frånvaro under ett läsår anses vara för hög.

Deltagande

Deltagare som närvarar på lektioner och aktiviteter behöver även:

• Vara aktiva
  • Delta i alla moment
  • Bidra till gruppens arbete

Det gäller både aktiviteter som sker på kursen/linjen och gemensamt på hela skolan.

Dialog med lärare

Varje deltagare förväntas prata med skolan om sina studier och eventuella behov av hjälp eller stöd. Första tillfället är när deltagaren ansökt till skolan och kallas till intervju.

Under studietiden finns det flera möjligheter att prata om hur det går med studierna och ta upp eventuella problem, till exempel  i samtal med ämneslärare, mentor eller linjeledare.

Ambition

Varje deltagare har ett eget ansvar för att utveckla och utmana sig själv under sin studietid. För att anses ha god ambition behöver deltagaren kunna formulera sina mål och visa att den arbetar för att uppfylla dem.

Konsekvenser för fortsatt studiegång

Om skolan bedömer att din studieinsats inte är godkänd kan det få som konsekvens att du inte får fortsätta studera på Kävesta nästa termin eller läsår.

Konsekvenser för CSN

Skolan rapporterar varje termin till CSN om en deltagares studieinsats är godkänd eller inte. Om studieinsatsen inte är godkänd kan det få ekonomiska konsekvenser.

Till exempel kan CSN dra in deltagarens bidrag/lån, eller kräva att deltagaren betalar tillbaka sina studielån.

Hade du nytta av innehållet på denna sida?

Senast uppdaterad: den 22 maj 2024