Region Örebro län Region Örebro län

Konst- och formgivningslinjens fristående fördjupningsår

Konst- och formgivningslinjens fristående fördjupningsår

Förbered dig inför högre konstutbildningar

På konst- och formgivningslinjens fristående fördjupningsår kan du utveckla ditt konstnärliga språk och förbereda dig inför antagningen till högre konstutbildningar.

Hos oss får du arbeta på dina egna villkor och ditt eget initiativ, men du har också tät kontakt med lärarna som guidar och stöttar dig i din process.

Alla som studerar på det fristående fördjupningsåret får en egen ateljéplats och har tillgång till skolans lokaler och verkstäder även utanför ordinarie skoltid.

Läsåret 2024 - 2025

Läsårstider: 22 augusti 2024 – 4 juni 2025

Kurslängd: 1 år

Studietakt: 100 %

Studiestödsnivå (CSN): Gymnasienivå (A2)

Sista ansökningsdag:

Arbetsprover: Ja, om du inte studerat hos oss tidigare.

Studieplatser: Cirka 12

Lediga platser: Nej

Internat: Ja, se även: Kävestas internat

Mellan planen i en hylla eller vägg syns en person som böjer sig över och arbetar med en stor kruka i keramik.

Kursinnehåll och upplägg

Du arbetar självständigt i en egen ateljéplats med nära stöd av erfarna lärare och utvecklar ditt skapande genom övningar och ateljésamtal.

En person i gråblå t-shirt, mössa och jeans står med en pensel i handen framför en stor tavla som är halvfärdig.

Antagning

Antagning sker utifrån intervju och bedömning av tidigare arbeten. Om du inte gått vår grundutbildning behöver du skicka in arbetsprover.

Två personer står i en ateljé. Den ena visar med handen på en lång vit trädbit.

Lärare

Hos oss arbetar fem fasta lärare, som alla själva är verksamma konstnärer. Du möter även olika gästlärare och gästföreläsare.

En person i silversmidesverkstaden tittat på något som en annan person, med ryggen mot kameran, visar upp. Runt om syns arbetsbänkar med verktyg och material. I bakgrunden hnger olika föremål i smyckekonst och smide på en ljusgrå tavla.

Lokaler

Vi har vår verksamhet i tre olika hus, där det finns väl anpassade verkstäder och ateljéer. Du kan använda lokalerna efter skoltid.

Närbild på en persons händer, som arbetar med en keramikskulptur i brun lera.

Kostnader

Undervisningen är kostnadsfri, men du betalar för mat, läromedel, aktiviteter och eventuell hyra. Utbildningen är CSN-berättigad.

Agnes sitter och tittar snett in i kameran. Hon ler. På väggen bakom Agnes hänger flera illustrationer, både i färg och svartvitt.

Deltagarintervjuer

Våra deltagare berättar hur de har utvecklats konstnärligt och personligt under sin tid på Kävesta.

Agnes sitter och tittar snett in i kameran. Hon ler. På väggen bakom Agnes hänger flera illustrationer, både i färg och svartvitt.

Det finns en sådan godhet här

- Jag uppskattar att ha många kreativa människor runt mig och Kävesta har varit en plats som har allt jag behöver för att må bra. Det här har varit de två bästa åren hittills i mitt liv.

Portärttbild av Johan Wiman, med två tavlor i bakgrunden.

Som en godisbutik för hjärnan

- Ateljén var öppen på kvällarna, vi hade tillgång till material och det rådde en öppenhet för att man skulle känna sig för och pröva saker. Mig passade det jättebra eftersom jag var så ny i den här världen och hungrig på allt.

Annika står och lutar händerna mot ett bord. Bordet är fullt av tyger, mönsterpapper, linjaler och andra verktyg. I bakgrunden syns en provdocka och flera andra arbetsbord. Annika är klädd i en svart klänning med ett cirkulärt bronsfärgat mönster, och en svart kofta.

Nu är jag inte rädd - jag litar på mig själv

- Det känns som att jag har tagit en omväg på trettio år; jag visste kanske redan när jag var fjorton att jag ville det här, men det blev inte så. Men nu står jag här och skapar.

Porträtt av Ida som sitter på en stol framför sin arbetsbänk. I bakgrunden flera olika papper och affischer med grafiska tryck i både färg och svart/vitt.

Jag visste att det här skulle bli ett av de bästa åren i mitt liv

- Gå in med tanken att du vill veta mer och ta reda på saker. Allt handlar om att hitta sitt uttryck och sitt språk, samt att ge sig hän.

Nicklas Ekstrand i halvfigur framför en röd trävägg.

Jag har haft mycket nytta av att våga vara lite galen

– Kävesta öppnade den konstnärliga världen igen. Kontrasten mellan ett vanligt jobb som är ganska begränsat och att skapa det jag själv ville släppte lös mycket energi.

Kollage med tre foton. Vänstra halvan en porträttbild på Jennie, som står framför två keramikskulpturer upphängda på en vägg. Hon har långt hår knutet i tofs bakom nacken och bär en grå tröja över en vit skjorta. Till vänster två bilder på keramiska verk. Det enda en rund, grå, organisk men nästan taggig, benliknande, skulptur. Den andra är en orangefärgat runt klot som öppnar sig i toppen, nästan som en snäcka eller ett öra.

I min familj är vi vana att arbeta med händerna men det sågs aldrig som konst

– Jag har alltid varit attraherad av skapandet men inte riktigt trott att jag får tillhöra den kategori människor som arbetar med konst.