Region Örebro län Region Örebro län

IT-regler

För att kunna bevara skolans nätverk så öppna som möjligt behöver alla som använder skolans datorer följa vissa regler. Den som bryter mot reglerna kan stängas av från sitt användarkonto under en kortare eller längre tid.

En grundläggande regel är att skolans datorer ses som arbetsredskap i undervisningen. De ska inte användas för privat bruk. Det är heller inte tillåtet att någon:

• Försöker få tillgång till nätverksresurser utan att ha rätt till det.
  • Försöker dölja sin användaridentitet (utom i de fall då ett sådant beteende är explicit tillåtet).
  • Försöker störa eller avbryta den avsedda användningen av nätverken
    uppenbart slösar med tillgängliga resurser (maskinvara, papper eller programvara).
  • Försöker skada eller förstöra den datorbaserade informationen.
  • Gör intrång i andra användares privatliv.
  • Försöker förolämpa eller förnedra andra användare.
  • Installera eller radera program eller filer eller på annat sätt förändra datorns inställning.

Brott mot reglerna kan leda till att deltagaren stängs av från sitt användarkonto under en kortare eller längre tid.

Det är en i den akademiska världen allmänt accepterad princip att bevara nätverken så öppna som möjligt. För att så skall kunna ske är det oundvikligt att vissa regler ställs på de individer som använder nätverken och på deras aktiviteter. Dessa regler skiljer sig inte särskilt mycket från övriga krav som ställs på medborgarna i ett modernt samhälle.

Hade du nytta av innehållet på denna sida?

Senast uppdaterad: den 22 maj 2024