Kursinnehåll och upplägg - Musiklinjens klassiska inriktning
På musiklinjens klassiska inriktning får du utöver individuell undervisning möjlighet att utvecklas genom att musicera mycket tillsammans med andra - både i ensembleundervisning och vid flera konserttillfällen. Kammarmusiken står i centrum och repertoaren sträcker sig från 1500-talet till nutida musik. Du kan studera ett eller två år. Under årskurs två får du goda möjligheter att förbereda dig inför antagningen till högre musikutbildningar.
Enskild undervisning på den klassiska inriktningen.
Enskild undervisning
Du får enskild lektion på ditt huvudinstrument varje vecka:
- 40 minuter i veckan i årskurs 1
- 60 minuter i veckan i årskurs 2
Vi tar emot sökande på:
- Cello
- Fagott
- Gitarr
- Klarinett
- Kontrabas
- Oboe
- Orgel
- Piano
- Sång
- Tvärflöjt
- Viola
- Violin
Vissa delar av undervisningen på musiklinjen är gemensamma oavsett vilken inriktning du har valt. Varje inriktning har utöver det sina egna ämnen och vi erbjuder även flera valbara kurser.
På den klassiska inriktningen ingår ämnena:
- Kammarmusik
- Musiklyssning
- Spel/Sång med ackompanjatör
- Instrumentorientering 1
- Instrumentorientering 2 (valbar årskurs två)
Alla som studerar på musiklinjen har följande ämnen:
- Huvudinstrument
- Musikhistoria
- Musikteori
- Kör
- Taktering
- Röstträning
- Ackordinstrument
- Övningsmetodik
- Rytmik
- Fysisk träning
Alla som studerar på musiklinjen kan välja mellan följande valbara kurser:
- Bi-instrument
- Klassisk vokalensemble
- Ensembleledning 2 (enbart årskurs två)
- Ackordinstrument 2 (enbart årskurs två)
- Inför musikhögskolornas G-prov (enbart årskurs två)
En kammarmusikensemble spelar i aulan på Kävesta.
Kammarmusik varje dag
På den klassiska inriktningen står kammarmusiken i centrum. Du har 80 minuter kammarmusik per dag och alla ensembler samt stråkorkestern har schemalagd tid med lärare varje vecka.
Målet med kammarmusikundervisningen är att du ska få spela/sjunga tillsammans med flera olika typer av instrument, samt lära dig grunderna och utförandepraxis i olika tidsepoker. Vi arbetar med repertoar som sträcker sig från 1500-talet till nutida musik. Sångarna är självklart också en viktig del av kammarmusiken.
Kammarmusikensembler
Varje deltagare är med i en eller flera kammarmusikensembler, till exempel:
- Duetter
- Trios
- Kvartetter
- Kvintetter
- Vokalensemble
- Stråkensemble
- Flöjtensemble
En sångare övar med skolans ackompanjatör.
Det är viktigt att få spela och sjunga sin repertoar med ackompanjemang. Därför får du varje vecka schemalagd tid med skolans ackompanjatör, tillsammans med din instrumentgrupp.
Med ackompanjatören får du öva både på din solorepertoar och att spela inför en mindre grupp. Att lyssna på dina klasskamrater är också lärorikt och ger en ökad repertoarkännedom.
En central del i undervisningen på musiklinjen är att spela för en publik. Musiklinjen genomför ett stort antal konserter varje läsår.
På den klassiska inriktningen får du medverka på konsert med dina kammarmusikensembler och din solorepertoar.
Några av de scener vi ofta spelar på är Nicolaikyrkan i Örebro, Kulturkvarteret i Örebro samt många andra platser i och utanför länet. Vi har även flera konserter på skolan och i andra sammanhang.
De flesta konserter spelas in (enkel digitalinspelning). Det gör det lätt för dig att själv lyssna. Du får även möjlighet till personlig återkoppling från lärarna.
Klassisk konsert i S:t Nicolai kyrkan, Örebro, 2019
Klassisk konsert i aulan på Kävesta folkhögskola, 2019.
Klassisk konsert i S:t Nicolai kyrka, Örebro, 2019.
Genom samarbete med orkestrar i Örebro finns möjlighet till orkesterspel även utanför skolans verksamhet.
Vi som undervisar på musiklinjen vill skapa en trygg miljö tillsammans med våra deltagare. Att bygga bra relationer mellan deltagare och lärare är en nyckel för utveckling och trygghet. Vårt mål är att alla deltagare ska kunna utvecklas så mycket som möjligt utifrån sina individuella förutsättningar.
Musiklinjen har en hög lärartäthet med många fast anställda lärare som är på plats varje dag. Alla lektioner på schemat är lärarledda.
Mentorskap
Varje deltagare har en mentor som håller löpande kontakt under terminen. Du träffar din mentor löpande för samtal som handlar om hur det gått under terminen, vilka mål du siktar mot och hur vi kan hjälpa dig att nå dit.
Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Skicka gärna förslag till oss på hur sidan kan förbättras
Tack för din återkoppling!
Senast uppdaterad: den 28 augusti 2024