Stöd för deltagare med funktionsnedsättningar
Kävesta folkhögskola ska i så hög utsträckning som möjligt erbjuda alla deltagare pedagogiskt stöd och en anpassad studiemiljö, men bedriver inga utbildningar som är särskilt inriktade mot målgrupper med funktionsnedsättningar. När du studerar på Kävesta kan du få flera olika typer av pedagogiskt stöd och tekniska hjälpmedel. För att det ska fungera så bra som möjligt får du gärna berätta om dina behov redan vid antagningsintervjun.
Syftet med stödet och anpassningarna är att deltagaren ska kunna delta i alla moment i våra utbildningar och bedriva studier inom ramen för folkhögskolans pedagogik. Detta gäller deltagare både med och utan dokumenterade funktionsnedsättningar.
Deltagare och personal bestämmer i dialog med varandra vilken typ av stöd som ska prövas. Skolan kan erbjuda både pedagogiskt stöd och tekniska hjälpmedel.
* gäller endast deltagare som studerar på plats på Kävesta
Pedagogiskt stöd
- Anpassat schema
- Extra lärarstöd på lektionstid
- Handledning kring strukturer och metod
- Anpassade redovisningsmetoder
- Anpassad omfattning av arbeten
- Förlängd studieplan
- Extra mentorsamtal
- Kuratorsamtal
- Studiebesök med SYV/kurator
- Balkongen vid aulasittningar*
Tekniska hjälpmedel
- Inläst kurslitteratur
- Talsyntes
- Smart pen*
- Lånedator*
- Program för stöd med stavningskontroll
- Ordprediktionsprogram
- Väckarklocka*
- Stresshjälpmedel (bollar m.m.)*
Både personal och deltagare kan när som helst under studiernas gång ta upp frågan om det behövs särskilda stödinsatser. Dessutom finns det regelbundna tillfällen att ta upp frågan om deltagares stödbehov. Bland annat vid:
- antagningsintervjun
- uppstartssamtal i samband med studiestart (allmän kurs)
- dialogen mellan deltagare och lärare, som en del i undervisningen
- ämnessamtal (allmän kurs)
- samtal i lärarlaget, eventuellt med kurator eller stödteam
- mentorsamtal
Både personalen och deltagarna själva har ansvar för att skolans arbete med stöd ska fungera så bra som möjligt.
Deltagare
Ansvarar för att delta i processen om sitt stöd. Det betyder att berätta om sina behov, prova det stöd som erbjuds och prata med lärare och mentor om hur stödet fungerar.
Mentor
Ansvarar för att tillsammans med deltagaren och lärare följa upp deltagarens studieinsats och att identifiera, dokumentera, sätta igång samt utvärdera stödet.
Lärare
Ansvarar för att anpassa undervisningen i dialog med deltagaren.
Stödlärare
Är en del av stödteamet och arbetar med särskilda stödinsatser.
Linjeledare för allmän kurs
Är även specialpedagog och har övergripande ansvar för hela linjen, är en del av stödteamet och arbetar med särskilda stödinsatser.
Linjeledarna för dans, donst och formgivning samt musik
Har övergripande ansvar för respektive linje och är ansvariga för särskilda stödinsatser.
Kurator
Är samtalsstöd och en del av stödteamet.
Studie- och yrkesvägledare (SYV)
Arbetar med vägledning kring deltagares nästa steg efter Kävesta folkhögskola, och är en del av stödteamet.
Stödteamet
Arbetar fördjupat med deltagares behov av stöd (främst särskilda stödinsatser), samt hur skolan arbetar strategiskt med stöd.
I stödteamet ingår:
- linjeledare/specialpedagog på allmän kurs
- stödlärare på allmän kurs
- studie- och yrkesvägledare
- kurator
Biträdande rektor deltar regelbundet i stödteamets arbete.
Biträdande rektor för Allmän kurs
Beslutar om bemanning och stöd i samråd med övrig personal, träffar stödteamet regelbundet samt deltar i vissa uppföljningsmöten.
Rektor
Ansvarar för hela skolans verksamhet, inklusive arbetet med stöd.
Ytterligare information om Kävesta folkhögskolas arbete med anpassningar och särskilda stödinsatser för deltagare med funktionsnedsättning finns att läsa i handlingsplan för förstärkningsbidrag.
Skolans lokaler är till största delen tillgängliga för personer med funktionsnedsättningar.
Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Skicka gärna förslag till oss på hur sidan kan förbättras
Tack för din återkoppling!
Senast uppdaterad: den 28 augusti 2024